Balans bieli w Lightroomie? A co to jest ten balans bieli?

Założę się, że pracując w panelu BASIC, wpadły Ci w oko suwaki TEMP i TINT. Ale czy wiesz co one oznaczają, do czego i jak możesz ich użyć? Jak wykorzystać te dwa niepozorne suwaki w procesie poprawnej i kreatywnej pracy nad kolorem? Jeśli nie, to ten wpis jest dla Ciebie :).

 

JAK USTAWIĆ BALANS BIELI

Balans bieli, to najprościej mówiąc kolor światła. Zrób zdjęcie gdy pomieszczenie zalewa sztuczne światło, jak całość będzie się prezentować? Będzie ŻÓŁTA, zgadza się? A co się zadzieje z kolorystyką zdjęcia, gdy będziesz fotografować w jarzeniowym świetle? Całość stanie się NIEBIESKA – to właśnie w ogromnym uproszczeniu jest kolor światła.

W jaki sposób możesz wpłynąć na ten kolor, co możesz zrobić, aby światło na zdjęciu miało neutralną kolorystykę, aby biele w rzeczywistości były bielami i na zdjęciu? Możesz o to zadbać dobierając w aparacie odpowiedni tryb balansu bieli i jeśli fotografujesz w formacie JPG – do tego właśnie Cię zachęcam.

Jeśli jednak fotografujesz w formacie RAW mam dla Ciebie coś znacznie lepszego. Ustaw w aparacie tryb balansu bieli na AUTO, a z doborem odpowiedniego balansu bieli – przejdź do Lightrooma! :).


BALANS BIELI W LIGHTROOMIE

Nad balansem bieli będziemy pracować w Lightroomie w panelu BASIC. Spójrz na jego górną część, dokładnie w to miejsce:

balans bieli w lightroomie

 

Znajdziesz tu suwaki balansu bieli TEMP i TINT, i rozwijalne menu, w którym znajdziesz kilka presetów stworzonych dla konkretnego światła, a także pipetkę, czyli White Balance Selector.

Idziemy po kolei:

 

SUWAK TEMP i TINT

Suwak TEMP ułatwi Ci dobór odpowiedniej temperatury barwowej w zakresie: kolorów niebieski – żółty.

Przykład:
jeśli zdjęcie, nad którym pracujesz w LR jest zbyt „chłodne”, jednym słowem przeważają na nim niebieskie tony – wystarczy, że przeciągniesz suwak TEMP w prawo i tym samym dodasz do niego tony cieplejsze, czyli żółte. Oczywiście działa to również i w drugą stronę, czyli gdy zdjęcie jest zbyt żółte – przeciągnij suwak TEMP w lewo i tym samym zneutralizuj ten nadmiar za pomocą koloru niebieskiego.

Tylko nie zawsze jest tak, że zdjęcie jest zbyt niebieskie („zimne”) lub zbyt żółte („ciepłe”). Czasem na uwiecznionych przedmiotach, na skórze osób na zdjęciach, pojawia się dość charakterystyczny zielony lub różowy zafarb, który jest widoczny nawet po skorygowaniu temperatury barwowej za pomocą suwaka TEMP. W takim przypadku musisz wciągnąć do korekty suwak TINT, który pozwoli Ci zneutralizować różowe półtony za pomocą koloru zielonego (przesuń suwak TINT w lewo) lub zielony za pomocą koloru różowego (analogicznie suwak w prawo).

Spróbuj koniecznie, bo za pomocą tych dwóch suwaków jesteś w stanie zrobić w temacie balansu bieli w Lightroomie praktycznie wszystko!

 

ROZWIJALNE MENU

Po zaimportowaniu zdjęcia do LR jego balans bieli pojawi Ci się w rozwijalnym menu jako AS SHOT. Ale to nie jest tak, że to jest jedyna najlepsza opcja, wcale nie! Nie ma znaczenia, czy w przyszłości zdecydujesz się korzystać z predefiniowanych presetów czy też nie – dzisiaj wszystkie je przetestuj:

jak pracować z balansem bieli w lightroomie

 

Co jest ważne: każdy z tych trybów nadal możesz dowolnie modyfikować pracując z suwakami TEMP I TINT. Zauważ tylko, ze w takim przypadku nazwa presetu balansu bieli zmieni Ci się na CUSTOM.

 

PIPETKA BALANSU BIELI

Trzecim sposobem, za pomocą którego możesz w bardzo prosty sposób ustalić interesujący Cię balans bieli jest pipetka balansu bieli. Wywołasz ją klikając na nią lub korzystając ze skrótu klawiszowego:

Właśnie piszę nowy wpis, w którym opowiem Ci wszystko co musisz wiedzieć o balansie bieli w ogóle i tym w Lightroomie. Baaaardzo często traktuje się ten parametr po macoszemu, a tak naprawdę wystarczy tylko niewielka korekta w tym zakresie, aby kolory stały bardziej rzeczywiste. Lub bardziej kreatywne, bo przecież nie każde zdjęcie musi mieć super-hiper poprawny balans bieli 😜 ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ O tym wszystkim opowiem Ci już w środę, a póki co podrzucam skrót jak wywołać z klawiatury White Balance Selector, zwany pieszczotliwie przeze mnie pipetką 😁😁😁 Kliknij literkę "w" i działaj!!! ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ #lightroomjestfajny #lightroomowyskrót #lightroom #naukaobróbki #naukafotografii #nauka #fotografii #uczymysie #razem #wkupiesiła #pozytywnie #ogarniamy #goodmorninginsta #dziendobry #obróbka #zdjęcia #balansbieli #kreatywnie #whitebalance #wiedza #edukacja

A post shared by  #lightroomjestfajny (@katarzynatajcher) on

 

Swoją drogą korzystasz ze skrótów? W takim razie ściągnij sobie swój własny prywatny PDF, w którym zebrałam dla Ciebie same przydatne skróty do wykorzystania w panelu DEVELOP.

 

Ale wracamy do pipetki :).

Wywołaj ją i kliknij na jak najbardziej neutralnym kolorystycznie (szarym) fragmencie zdjęcia. Jeśli nie znajdziesz szarego elementu, to dobrą opcją jest próbkowanie na białku oka. Oczywiście w ramach eksperymentu kliknij w szare i mniej szare fragmenty zdjęcia i zobacz co się na nim zadzieje. Widzisz jak zmieniają się kolory, jak zmiana temperatury barwowej od razu wpływa na zmianę klimatu na zdjęciu?

balans bieli wb w lightroomie

 

KREATYWNA PRACA Z BALANSEM BIELI

Czy każde zdjęcie musi mieć super-hiper poprawny balans bieli? Nie, absolutnie nie! Czasem jest tak, że to co do bólu poprawne nijak się nie sprawdzi. Wyobraź sobie, że fotografujesz bardzo nastrojową chwilę w blasku świec, albo w świetle zachodzącego słońca – wyobrażasz sobie taki kadr totalnie wyprany z magii ciepłego światła? Rozumiesz o co mi chodzi?

Jeśli koncepcja całej Twojej obróbki i przekazu zdjęcia opiera się na ciepłych kolorach (lub odwrotnie!), to miej w nosie poprawny balans bieli i idź z tym parametrem w bardziej kreatywne klimaty – ja też tak robię!!!

 

PODSUMOWUJĄC:

Jeśli fotografujesz w formacie JPG – wybierz odpowiedni tryb balansu bieli w swoim aparacie. Przyłóż się do tego, bo późniejsza jego zmiana będzie wiązała się z utratą jakości zdjęcia i nie zawsze da to fajny efekt. Więcej o różnicach (od strony obróbkowej) pomiędzy formatem JPG i RAW poczytasz TUTAJ.

Jeśli fotografujesz w formacie RAW – spokojnie ustaw parametr WB na AUTO, a z pracą nad balansem bieli przejdź do Lightrooma. Tutaj zrobisz to w bardzo prosty w sposób i do tego bezstratnie – już samo to brzmi jak najpiękniejsza melodia :).

 

Jak jest z Tobą, pracujesz nad balansem bieli w Lightroomie czy w aparacie? A jeśli w LR, to z którego sposobu najczęściej korzystasz: pipetki, suwaków TEMP i TINT, czy dedykowanych presetów?

Uściski, Ruda