Gdybym miała znaleźć się na bezludnej wyspie i mogła wziąć z sobą tylko jedną jedyną rzecz – bez wahania do torby zapakowałabym magiczny pędzel Adjustment Brush!

Co w nim jest takiego super-hiper-i-w-ogóle-na-naj? Zaraz się przekonasz :).

 

ADJUSTMENT BRUSH – JAK Z NIM PRACOWAĆ?

ADJUSTMENT BRUSH to pędzel korekcyjny, który uruchomisz bezpośrednio z klawiatury wybierając literkę „k” lub klikając w odpowiednią ikonkę. Gdy powtórzysz tę operację to oczywiście okno pędzla zamkniesz.

Panel pędzla Adjustment Brush wygląda dokładnie tak:

adjustment brush adobe lightroom

 

Jak widzisz panel ten podzielony jest na trzy sekcje: MASK, EFFECTBRUSH (żółte kółeczka). Zanim jednak powiem Ci co jest w nich najbardziej istotne – najpierw spójrz w dół okna, na opcje w zielonym kółeczku. RESET to reset, czyli po wybraniu tej opcji skasujesz całą swoją dotychczasową pracę, CLOSE – zamkniesz okno pędzla.

Po lewej stronie masz jeszcze jedną przydatną opcję. Widzisz to okienko z kwadracikiem? To takie trochę okienko BEFORE/AFTER w zakresie pędzlowania. Gdy dość mocno zatracisz się w pędzlowym szaleństwie, to po przesunięciu tego kwadracika bardzo szybko wrócisz na ziemię :)

 

PĘDZEL ADJUSTMENT BRUSH – SEKCJA MASK

Tu masz tylko dwie opcje:

pędzel korekcyjny mask

 

NEW to nic innego jak utworzenie nowego pędzla. Każde „maźnięcie” pędzlem AB w ramach jednego NEW zostanie zaznaczone na zdjęciu za pomocą odpowiedniego pina.

Kiedy wybierasz NEW? Wtedy, gdy przechodzisz z pracą z pędzlem do innego fragmentu zdjęcia. Kiedy nie wybierasz NEW? Gdy dokładasz co prawda inny efekt, jednak cały czas w ramach tego samego fragmentu zdjęcia.

Pin na każdym etapie pracy możesz swobodnie edytować EDIT, ale o tym w jednym z kolejnych punktów.

 

ADJUSTMENT BRUSH – SEKCJA EFFECT

Sekcja EFFECT to lista efektów, które możesz nałożyć fragmentarycznie na zdjęcie. Możesz pracować z pojedynczym suwakiem-efektem lub z ich grupą.

Znasz/masz/stosujesz PĘDZLE DO RETUSZU? Tak? To uruchom teraz pędzel do wygładzania skóry SMOOTH SKIN i rozjaśniania oczu BRIGHT EYES – zobacz, że one składają się z takiego właśnie miksu kilku suwaków, które oczywiście możesz dowolnie modyfikować. Bo to nie jest tak, że raz ustawione wartości suwaków są jedyne i słuszne, czegoś takiego absolutnie nie ma w obróbce. Dlatego ważne jest to, aby zrozumieć który suwak-efekt za co odpowiada, aby później bez żadnego problemu móc go modyfikować.

pędzel korekcyjny adjustment brush effect

 

PĘDZEL KOREKCYJNY – SEKCJA BRUSH

W tej sekcji ustawisz swój pędzel. Tu dobierzesz m.in jego optymalny rozmiar i miękkość/twardość.

adjustment brush lightroom feather

 

PĘDZLE: A i B

Przyciski te pozwalają stworzyć dwa osobne zestawy ustawień pędzla, pomiędzy którymi bardzo łatwo możesz się przełączać. Jeśli regularnie pracujesz np. z miękkim i twardym pędzlem – możesz właśnie w taki właśnie sposób zaprogramować sobie te przyciski.

 

ERASE – GUMKA

Gumka to gumka :). Za jej pomocą bardzo łatwo usuniesz nadmiar efektu. Po uruchomieniu ERASE zamiast charakterystycznego „plusa” pędzla AB pojawi Ci się „minus” – to znak, że jesteś w trybie gumki.

 

SIZE

SIZE to rozmiar. Im wyższą jego wartość wybierzesz – tym pędzel będzie większy, proste :). Rozmiar możesz zmienić na trzy sposoby:

  • tradycyjnie przesuwając suwaczkiem Size,
  • używając klawiszy nawiasów kwadratowych,
  • możesz również użyć do tego celu „kółeczka” myszki.

Pracuj tak, jak jest Ci wygodnie.

 

FEATHER

Za pomocą tej opcji masz wpływ na to, z jakim rodzajem pędzla pracujesz. Może być on bardzo miękki (FEATHER 100) lub bardzo twardy (FEATHER 0), lub coś pomiędzy :).

Tak to wygląda w praktyce przy założeniu, że pracujemy z Flow ustawionym na poziomie 100, widzisz tę zasadniczą różnicę? Widzisz co dzieje się na krawędziach nakładanego efektu?

adjustment brush adobe lightroom feather

 

FLOW

FLOW to moc efektu, który nałożysz na dany fragment zdjęcia. FLOW 100 to maksymalna wartość, każda niższa wartość – to mniejsze krycie. Zobacz jak to wygląda w praktyce przy założeniu, że Feather jest ustawione na poziomie 0 (dla przypomnienia: Feather 0 = bardzo twardy pędzel):

adjustment brush adobe lightroom flow

Wszystko jasne? :).

 

DENSITY

Suwak DENSITY określa jaka może być maksymalna nieprzejrzystość pędzla. Brzmi mało przyjaźnie? W takim razie mały przykład:

adjustment brush adobe lightroom density

 

Spójrz na dwie pierwsze kropy, które namalowałam pędzlem korekcyjnym ustawionym na poziomie: DENSITY na 70, Feather na 0 (pędzel bardzo twardy), a Flow na 60 (moc krycia pędzla na poziomie 60%).

pierwszym przypadku nałożyłam efekt jeden jedyny raz. Pracowałam na stosunkowo niewielkim Flow, do tego nie wzmacniałam uzyskanego efektu, a więc kropa, którą widzisz jest, a jakby jej nie było :).

drugim przypadku pracowałam dokładnie z takimi samymi ustawieniami pędzla, jednak efekt nałożyłam kilkakrotnie, przez co jak widać – widocznie go wzmocniłam. Zaraz zaraz: skoro malowałam daną kropę kilka razy, za każdym razem wzmacniając moc nakładanego efektu, to czy czasem nie powinnam osiągnąć efektu kropy trzeciej?

No właśnie, i tu dochodzimy do różnicy pomiędzy DENSITY 100, a niższą wartością tego parametru. Ustawienie go na poziomie 70 sprawiło, że nawet najbardziej intensywne pędzlowanie nie spowoduje, że efekt pojawi się w pełnej 100% krasie. DENSITY to taka bariera, która nie przepuści większej mocy efektu niż ustawiona wartość, koniec kropka.

Czy ten suwak jest użyteczny? Hmmm, obróbka to nie matematyka, a więc ciężko z góry narzucić odpowiednią wartość, dlatego ja zawsze ustawiam DENSITY na 100, a ewentualne poprawki w zakresie mocy nakładanych parametrów wykonuję operując różnymi wartościami Flow – i pędzla Adjustment Brush, i gumki Erase. Dla mnie taka opcja to najlepsze wyjście.

 

Koniecznie przetestuj różne ustawienia pędzla korekcyjnego, aby w pełni zrozumieć o co w tym wszystkim tak naprawdę chodzi, i aby później umieć przełożyć to zrozumienie na efektywną pracę z tym narzędziem. Obiecuję, że warto :).

Eksperymenty ze skrajnymi jego wartościami są jak najbardziej wykazane!

Mała uwaga:
Jeśli kiedykolwiek przestanie Ci „działać” pędzel Adjustment Brush – koniecznie sprawdź wartości FLOW i DENSITY, bo w 99,99% przypadków znajdziesz tam piękne, malutkie i okrąglutkie ZERO. Nie muszę dodawać, że wartość ZERO w przypadku tych suwaków to ZERO w temacie nakładanego efektu? :).

 

AUTO MASK

Zaznaczenie opcji AUTO MASK ułatwia wychwytywanie Adjustment Brush krawędzi malowanego fragmentu zdjęcia, bazując na jego kontraście i kolorze.

Jak to działa? Spójrz na poniższe zestawienie, gdzie i w jednym, i w drugim przypadku skupiłam się na malowaniu trawy. Obydwa zdjęcia różnią się tylko tym, że w jednym włączyłam opcję AUTO MASK, a w drugim nie.

Widzisz różnicę?

Widzisz jak w pierwszym przypadku pędzel ładnie wyrównał moją pracę do krawędzi pomiędzy trawą a pozostałą częścią kadru? Musisz uwierzyć mi na słowo, że wcale taka dokładna nie byłam, co bardzo dobrze widać na zdjęciu drugim :).

adobe lightroom auto mask

 

 

SHOW SELECTED MASK OVERLAY

Aby ułatwić sobie pracę z pędzlem korekcyjnym – koniecznie włącz jego maskę. Dokładnie tutaj:

adobe lightroom show selected mask overlay

 

A wiesz, że w bardzo prosty sposób możesz zmienić kolor maski, która automatycznie ustawiona jest na czerwono? Do wyboru masz jeszcze kolor zielony, biały i czarny. Bardzo łatwo zmienisz go wchodząc z menu jak poniżej lub użyjesz do tego celu skrótu klawiszowego Shift + „o”.

lightroom show selected mask overlay

 

 

PINY PĘDZLA KOREKCYJNEGO

To są właśnie piny pędzla Adjustment Brush w Lightroomie. Zauważ, że pin aktywny zawsze ma w środku czarną kropeczkę:

adobe lightroom pins adjustment brush


Piny możesz w bardzo prosty sposób ukryć i ponownie wywołać – to wszystko za pomocą skrótu klawiszowego „h”. Ta czynność może wydawać się Ci absolutnie bez sensu, jednak pomyśl: pracujesz na niewielkim fragmencie zdjęcia za pomocą kilku różnych pędzli. Każdy z tych pędzli pozostawia na zdjęciu znak w postaci pina. No i powiedz, jak w takim przypadku ocenić efekt swojej pracy? Się nie da! :).

adobe lightroom pin adjustment brush

 

Pin, który w danym momencie jest aktywny – może być edytowany.

Jeśli chcesz edytować inny – po prostu klikasz na niego myszką i tadam! Czarna kropka przechodzi na wybrany przez Ciebie pin, a w oknie Effect od razu pokażą Ci się nowe wartości suwaków.

Proste, prawda? :).

W bardzo prosty sposób możesz również usunąć pin, jeśli stwierdzisz, że nie jest on Ci do niczego potrzebny. Kliknij na niego myszką, aby stał się aktywny (przypominam: czarna kropeczka), a następnie wybierz z klawiatury klawisz DELETE. I już!

Na sam koniec małe podsumowanie, czyli:

 

JAK PRACOWAĆ Z ADJUSTMENT BRUSH W LIGHTROOMIE?

To proste:

  1. Kliknij na ikonkę pędzla lub wywołaj go za pomocą skrótu klawiszowego „k”.
  2. Wybierz parametry, z którymi będziesz pracować, np. pracując nad niebem możesz użyć do tego celu Highlights i Clarity.
  3. Ustaw odpowiednie parametry pędzla (Size, Feather, Flow).
  4. Maluj! :).
  5. Dopracuj ustawienia konkretnego pina edytując go.
  6. Gdy efekt Cię zadowoli – zatwierdź swoją pracę przyciskiem DONE!

 

Mam nadzieję, że nie muszę Cię przekonywać, jak bardzo przydatnym narzędziem jest pędzel Adjustment Brush? W takim razie idź i przełóż całą dzisiaj zdobytą teorię na praktykę, a potem wróć i odpowiedz mi na pytanie: CZY PĘDZEL ADJUSTMENT BRUSH MA TĘ MOC???

Powodzenia! :).
Uściski, Ruda