Wiesz już naprawdę baaaardzo dużo na temat pędzla Adjustment Brush. Masz już fajne podstawy teoretyczne, które, gdy tylko ładnie poukładają Ci się w głowie, pozwolą Ci powyciągać z tego narzędzia cały ogrom super efektów. Jeśli chcesz raz jeszcze powtórzyć sobie cały ten materiał, śmiało:

-> PĘDZEL AB W TEORII

 

Wiesz już również co nieco na temat jego praktycznego zastosowania. Pokazałam Ci jak za jego pomocą można zrobić RETUSZ, dodać ŚWIATŁO, jak zmienić kolor na zdjęciu,. Baaaaa, pokazałam Ci nawet jak można fajnie spędzić w LR czas bawiąc się w KOLOROWANKI. Czujesz, że musisz to wszystko raz jeszcze sobie uporządkować? Nie ma sprawy, zajrzyj do wpisu, w którym wszystkie te opcje zebrałam Ci w jedną całość:

-> PĘDZEL AB W PRAKTYCE

 

Do tego na FB znajdziesz drobne wskazówki jak ułatwić sobie pracę z tym narzędziem, a więc uwaga: nie chcę słyszeć, że się nie da – bo wszystko się da! :). Dzisiaj, do tego wszystkiego, dorzucę Ci małe uzupełnienie tematu. Coś, co niby jest proste i oczywiste, ale bardzo dobrze wiem, że nie dla wszystkich.

niereguLRnika wiem, że większość osób, które wpada na blog, to kobiety, które swoją umiejętność pracy w LR oceniają na 2-3 na 10. Oczywiście dobrze wiem, że my, kobiety, mamy to do siebie, że baaaardzo często zaniżamy swoje umiejętności, stąd pewnie właśnie ten wynik. W takim razie uwaga, czas na małe przemówienie:

Dziewczyny, uwierzcie w siebie, bo jestem pewna, że potraficie zdziałać w tym programie znacznie więcej niż myślicie. A jeśli nawet nie, to za chwilę już będziecie potrafiły, o!!! :).

 

To co, dzisiaj zabieramy się za praktyczne wykorzystanie pędzlowych suwaczków, bo przecież nie może być tak, że pozostaną one tylko suchą teorią. Z czym się te suwaki „je”? Już Ci mówię, choć pamiętaj, że ile różnych osób na sali, tyle różnych odpowiedzi. I na całe szczęście!

 

TEMP i TINT

TEMP to suwak balansu bieli, który już bardzo dobrze znasz z panelu BASIC. Zobacz jak fajnie możesz połączyć ten parametr z dowolnym presetem: OBRÓBKA BAZOWA + TEMP.

Wiesz, że za pomocą AB+TEMP bawię się również we fryzjera? Baaardzo lubię za pomocą dodatniej wartości TEMP ocieplić sobie (lub swojej modelce) rudość na głowie. Że niby nie można? A kto tak powiedział? :).

A do czego przyda Ci się suwak TINT? Koniecznie przetestuj jego możliwości pracując nad idealnym odcieniem skóry. Gdy stała się on zbyt różowa – przesuń suwak TINT w kierunku zielonych tonów. Gdy zbyt ciepła, zielonkawa – w kierunku tych różowych. Zobaczysz, że niewielka korekta w tym zakresie potrafi zdziałać prawdziwe cuda!

 

EXPOSURE

Tu sprawa zdaje się być prosta, bo EXPOSURE to ekspozycja po prostu. Czyli co? Czyli zmniejszając wartość tego parametru mogę dany fragment zdjęcia przyciemnić, a zwiększając – rozjaśnić. Kiedy pracuję z tym suwakiem? Wtedy, gdy chcę coś dodatkowo uwypuklić i/lub też ukryć. Proste? :).

jak działają suwaki pędzla w lightroomie

CONTRAST

CONTRAST to kontrast. Czasem jest tak, że chce się jakiś fragment zdjęcia dodatkowo zaakcentować i kontrast zdaje się być najlepszą do tego opcja. Czy tak jest naprawdę? Szczerze mówiąc nie korzystam z tego parametru ani w pędzlu, ani w panelu Basic, ale Ty śmiało, nie krępuj się :).

 

HIGHLIGHTS

To mój ulubiony suwak, który idealnie radzi sobie z nadmiarem światła np. na twarzy głównego bohatera. HIGHLIGHTS nie działa agresywnie, daje bardzo subtelny efekt. Tylko, żeby było jasne, HIGHLIGHTS nie zawsze poradzi sobie z tym nadmiarem i wtedy jak nic warto połączyć ten parametr z kolejnym, czyli Whites. Możesz również dorzucić tu odrobinę ekspozycji na minus, tylko pamiętaj, że w ten sposób pociemnieje Ci cały dopracowywany fragment zdjęcia, nie tylko jasne jego tony.

 

SHADOWS

Praca z SHADOWS świetnie pozwoli Ci powyciągać detale, które dziwnym trafem ukryły się w cieniach kadru. Nawet pojęcia nie masz jak wielka moc tkwi w tym suwaku, a może właśnie wiesz?

 

WHITES i BLACK

Gdy na zdjęciu masz baaaardzo dużo jasnych elementów, to bardzo często może się okazać, że zaczną się one zlewać w jedną białą masę. Takich plam baaardzo nie lubimy i nie ma znaczenia, czy będą one białe, czy też czarne. Dlaczego w takim razie nie dopracować ich za pomocą tych dwóch parametrów? Jeśli plamy nie poddają się WHITES i BLACKS – spróbuj użyć suwaczków o tej samej nazwie w panelu Basic. Jeśli i to nie zadziała, to znaczy tylko jedno – te fragmenty zdjęcia masz już wypalone na amen.

 

CLARITY

CLARITY świetnie pomaga w wyodrębnieniu detalu, czy też dowolnego fragmentu z całości kadru. Gdy tematem zdjęcia są na przykład dłonie, to pociągnięcie ich dodatnią wartością CLARITY – pięknie wydobędzie z nich fakturę, linie papilarne, każdy ich szczegół po prostu. W każdym innym przypadku nie przesadzaj z tym parametrem, a już na pewno nie wtedy, gdy pracujesz z nim podczas RETUSZU. W tym przypadku CLARITY raczej zmniejsz jak zwiększ.

pędzel AB jak z nim pracować

DEHAZE

DEHAZE to parametr służący naprawie „zmniejszonej przejrzystości powietrza”, jakkolwiek to brzmi :). Upraszczając: czasem na zdjęcia wkrada się mgiełka, którą spokojnie, za pomocą tego właśnie parametru, można usunąć, albo… dodać – bo w sumie dlaczego by nie! :).

 

SATURATION

Czasem jest tak, że wpadnie mi w kadr byczo czerwona ławka i choćby nie wiadomo jak bardzo bym się obróbkowo starała, aby skierować całą uwagę na głównego bohatera – ta ławka i tak będzie stale tkwić na zdjęciu niczym wyrzut sumienia. A gdyby tak ją wygasić? Bo wiesz, parametr SATURATION służy nie tylko do podciągania nasycenia kolorów, ale równie dobrze możesz za jego pomocą to nasycenie ściągnąć! Może nie do zera, nie popadajmy z jednej skrajności w drugą, ale jednak! Spróbuj tego zabiegu koniecznie.

 

SHARPNESS

Tak jak suwak Clarity może świetnie pomóc w wyciągnięciu tematu zdjęcia na pierwszy plan, tak samo w tym może pomóc Ci suwak SHARPNESS. Tylko uważaj, bo tutaj łatwo o niefajne ziarno, które może wskoczyć na dopracowywany przez Ciebie fragment zdjęcia. Z tego powodu raczej z tej możliwości nie korzystam…

 

NOISE

NOISE to szum, który bez problemu możesz usuwać ze zdjęcia również za pomocą pędzla. Ale nie tylko, bo możesz…. go również dodać! Wiem, że pewnie teraz pukasz się w czoło, bo jak tu dodawać szum, kiedy cały świat chce się go pozbyć??? Wiesz, gdzie ja dodaję szum? Zajrzyj do PĘDZLA DO RETUSZU SMOOTH SKIN. Zobacz, że za jego pomocą fajnie można wygładzić skórę, ale i tym samym dołożyć na nią ciut szumu. Dlaczego? Bo w ten sposób lubię przełamać uzyskaną gładkość i tym samym dodać skórze odrobinę „faktury”. Oczywiście to ja, Ty nie musisz :).

 

MOIRE

O zjawisku mory i walki z nią napisałam caaaały artykuł. Jeśli nie wiesz, czy ten problem dotyczy Ciebie, koniecznie zajrzyj do wpisu: WIĘCEJ O MOIRE.

suwaki effect w lightroomie

DEFRINGE

Temat aberracji chromatycznej również już pojawił się na blogu. W skrócie: aberracja to takie dość charakterystyczne fioletowe lub zielonkawe obwódki, które pojawiają się na krawędziach np. drzew. Nie masz tego „czegoś” na swoich zdjęciach? W takim razie chwal się szybko jaki masz obiektyw! :).

W bardzo prosty sposób możesz sobie z tym poradzić zaznaczając „ptaszkiem” jedną z opcji w panelu LENS CORRECTIONS. Lightroom pozwala wykonać tę korekcję również za pomocą pędzla. Osobiście nie korzystam z tej opcji, bo nie daje ona tak spektakularnych efektów jak w pierwszym przypadku, ale to ja, Ty oczywiście znajdź sposób idealny dla Ciebie, powodzenia :).

 

COLOR

COLOR to kolor, a więc włącz paletkę i wybierz odpowiedni jego odcień. Jeśli trzeba to go przyciemnij (połącz wybrany COLOR z Exposure na minus) lub rozjaśnij (Exposure na plus) i poczuj się niczym Picasso! :).

Czy taka możliwość przydaje się w praktyce? No jasne, że tak! W ten sposób możesz podbarwić niebo, gdy w oryginale nie prezentuje się ono zbyt atrakcyjnie, możesz podkreślić tęczówkę oka i w ogóle zrobić wszystko to, co właśnie w tym momencie wpadło Ci do głowy.

I jak? Całość stała się już dla Ciebie bardziej zjadliwa? No mam nadzieję, bo Adjustment Brush niesamowicie ułatwia obróbkę. Nie mówię, że bez niego nie da się dopracować kadru, bo się da. Ale szczerze? Co to za życie bez pędzla!!! :).

 

To teraz czas na Ciebie i nie ma znaczenia, czy znasz i stosujesz pędzel, czy też dopiero się do tego przymierzasz. Pytanie: który z pędzlowych parametrów kochasz miłością ogromną, choćby tylko od samego patrzenia na niego?

Dasz mi znać w komentarzu? Baaardzo jestem ciekawa, który suwak wygra tę nierówną walkę! :).
Uściski, Ruda