Jest poniedziałek – jest nowa literka: tym razem opowiem Ci o R JAK RADIAL FILTER. Ale najpierw… kilka słów przypomnienia:

 

Cykl LIGHTROOM OD A DO Z powstał po to, aby wspólnie poznawać różne narzędzia Lightrooma i nauczyć się je wykorzystywać w swoim obróbkowym życiu. Możesz poznawać je samodzielnie, możesz to robić razem z nami – wybór należy do Ciebie. Uwierz mi jednak, że ta druga opcja daje znacznie większego kopa do działania :).

A jeśli nie chcesz przegapić żadnej lightroomowej literki to zapisz się do niereguLRnika, aby każda informacja o nowym wpisie wpadła wprost do Twojej skrzynki mailowej.

Widzimy się już niedługo:



Dziś opowiem Ci o tym jak pracować z RADIAL FILTER. Narzędzie to jest bardzo proste i intuicyjne, a więc na pewno bez żadnego problemu zrozumiesz w czym rzecz. Co prawda bez jego znajomości da się funkcjonować, jeśli jednak można sobie za jego pomocą ułatwić obróbkowe życie – to czemu by tego nie zrobić :).

Zaczynamy!

 

RADIAL FILTER W LIGHTROOMIE

RADIAL FILTER wywołasz za pomocą skrótu klawiszowego SHIFT+M lub też klikając na ikonkę zaraz obok pędzla Adjustment Brush, dokładnie tutaj:

radial filter adobe lightroom

 

Zauważ, że po jego uruchomieniu pojawi Ci się lista suwaków EFFECT, które już przecież bardzo dobrze znasz z lektury wpisu A JAK ADJUSTMENT BRUSH, zgadza się? :).

Za pomocą RADIAL FILTER możesz chociażby dodać do zdjęcia subtelną (lub też bardziej intensywną) winietę, tym samym dodając fotografowanej scenie przyjemnej głębi. Bez problemu również skierujesz wzrok widza dokładnie w to miejsce, w na którym Ci zależy, czy też np. dodasz odrobinę światła. Oczywiście to wszystko możesz również zrobić za pomocą samego pędzla korygującego, umówmy się jednak, że na potrzeby tego wpisu zapominamy o jego istnieniu, przynajmniej na kilka chwil :).

 

JAK PRACOWAĆ Z RADIAL FILTER

OK, zdjęcie mam już zaimportowane do Lightrooma, a więc czas na małą analizę: co mogłabym chcieć zrobić z tym zdjęciem? Na przykład mogłabym odrobinę przyciemnić wszystko to, co znajduje się poza dłońmi trzymającymi żabę, aby tym mocniej na nie naprowadzić wzrok osoby, która to zdjęcie będzie oglądać.

W takim uruchamiam RADIAL FILTER i za pomocą myszki zaznaczam okrąg ujmując w jego wnętrzu ten fragment zdjęcia, który mnie interesuje.

Mała podpowiedź:
Jeśli suwaki w tym panelu są różne od zera, to kliknij dwa razy myszką na nazwę EFFECT i tym samym doprowadź je wszystkie do wyjściowej wartości „zero”.

Jeśli zdecydowałam się przyciemnić cały obszar zdjęcia poza dłońmi z żabą to wystarczy, gdy dopracuję moją „winietę” pracując tylko z parametrem Exposure. I teraz uwaga: zrobię to w mega przesadzony sposób, czyli wartość Exposure ustawię na -4. Wszytko po to, aby bez problemu udało Ci się dostrzec różnicę w tej i każdej kolejnej omawianej przeze mnie funkcji.

W takim razie tadaaaam:

jak pracować z radial filter w lightroomie

 

Widzisz jak działa RADIAL FILTER? Jak ładnie przyciemnił wszystko to, co znajduje się poza naniesionym przeze mnie okręgiem, a może raczej owalem, czy też elipsą? :).

Ale jak widzisz nie tylko to, co poza nim jest przyciemnione, ale również część jego środka. Z tym wiąże się kolejna opcja o której Ci opowiem, czyli…

 

RADIAL FILTER – FEATHER

Lightroom automatycznie ustawia wartość suwaka FEATHER na 50, to świetna wartość na start.

Ale co to jest to FEATHER?

FEATHER to jakby gradacja nakładanego efektu, jego miękkość/twardość. Aby lepiej zrozumieć efekt jaki możesz uzyskać za pomocą różnicowania wartości tego suwaka – zapraszam Cię na mały eksperyment :).

Zobacz, poniżej masz zestawienie zdjęć, na które nałożyłam dokładnie ten sam efekt (dla przypomnienia: Exposure -4), jedyne co tu różnicowałam to FEATHER właśnie. Spójrz:

 

FEATHER 0 – zobacz jak twarda jest tu granica pomiędzy nakładanym efektem, a obszarem, który jest go całkowicie pozbawiony. Mało kiedy wartość „zero” da nam naturalny efekt na zdjęciu, ale kto wie, może znajdziesz dla tak „kanciastego” efektu jakieś fajne zastosowanie? Trzymam kciuki! :).

FEATHER 50 – to najbardziej optymalna wartość suwaka, która w bardzo łagodny, ale widoczny sposób akcentuje przejście pomiędzy fragmentem zdjęcia „z” i „bez” efektu.

FEATHER 100 – efekt przyciemnienia rozlewa się praktycznie po całym kadrze, jak widzisz naprawdę niewielki fragment zdjęcia jest pozbawiony nakładanego efektu.

Czujesz już tę różnicę?

 

RADIAL FILTER – INVERT MASK

Czasem jednak jest tak, że fajniej będzie jak nałożymy efekt nie na zewnątrz owalu, ale w jego środku, w ten sposób możesz np. dodać do kadru odrobinę światła. I co wtedy? Wtedy przychodzi nam z pomocą opcja INVERT MASK. Szybkie KLIK i zobacz jak ten sam efekt przenosi się z zewnętrznej części do wewnętrznej:

radial filter lightroom invert mask

 

Proste?

Oczywiście i w tym przypadku możesz dobrać odpowiednią wartość suwaka FEATHER, aby jak najlepiej oddać efekt, o który Ci chodzi.

 

RADIAL FILTER – BRUSH

Pokażę Ci jeszcze jeden bardzo przydatny trik, ale najpierw wyłączę opcję INVERT MASK i powrócę do wartości FEATHER 50.

I teraz:
A co jeśli będę chciała mieć na zdjęciu przyciemnione wszystko oprócz żaby w dłoniach mojej córki? W takim przypadku będę posiłkowała się pędzlem. I wiem, na początku mówiłam o tym, że zapominamy o jego istnieniu, teraz jednak pokażę Ci w jaki sposób możesz sprytnie połączyć obydwa te narzędzia.

Wybieram BRUSH w panelu RADIAL FILTER i maluję dokładnie tym samym efektem (nie musisz się martwić o dobranie odpowiednich parametrów, o wszystko zadba sam Lightroom) wszystko oprócz zielonej żaby.

radial filter w lightroomie - brush

 

Mogę się założyć, że przez głowę właśnie przebiegła Ci myśl, że to, co Ci właśnie pokazałam, jest totalnie bez sensu. Pomyśl jednak o ciut odwrotnej sytuacji:

dokładasz za pomocą RADIAL FILTER odrobinę ciepłego światła, które ma zasymulować słońce. Światło to wpada do kadru i tym samym odbija się na twarzach głównych bohaterów. Żółty zafarb na twarzach to jednak coś, czego baaaardzo nie lubimy, a więc w takim przypadku szybko przełączasz się na BRUSH, a potem już bez problemu na ERASE i za pomocą gumki idealnie wycierasz nałożony przed chwilą efekt z twarzy osób występujących na zdjęciu.

Wszystko już zaczyna się ładnie układać? :).

 

ZADANIE „NA SZÓSTKĘ”

No to wiesz już wszystko na temat samego narzędzia, jak i pracy z nim. Jak widzisz nie jest ono specjalnie skomplikowane, a jego jedyna „trudność” polega na doborze odpowiedniej wartości parametrów w panelu EFFECT, a także FEATHER.

Wiesz również, że możesz wykorzystać to narzędzie dosłownie do wszystkiego, co tylko wpadnie Ci do głowy. Możesz na przykład:

  • dodać odrobinę światła,
  • skierować wzrok osoby oglądającej zdjęcie dokładnie do jego tematu za pomocą odpowiedniej winiety,
  • możesz również zdesaturować całe zdjęcie pozostawiając tylko jeden kolorowy jego element, chociaż akurat tę możliwość bardzo odradzam. Bardzo bardzo.

Opcji pracy z RADIAL FILTER jest dokładnie tyle, ile nas czytających ten wpis, a nawet wiele wiele więcej :).

W takim razie pokaż mi do czego Ty wykorzystasz to narzędzie. Potraktuj RADIAL FILTER mniej lub bardziej kreatywnie, zawsze jednak postaraj się zrobić to w taki sposób, aby efekt, który za jego pomocą nałożysz na zdjęcie – obronił się!

Wiem, że dasz radę!
Powodzenia i widzimy się w komentarzu poniżej.

Ściskam, Ruda